Manfaat Tanaman Baru Cina atau Ngai

Tanaman baru cina, daun manis, atau daun Sundamala ialah sejenis tumbuhan herba yang dimakan sebagai ulam. Ia banyak tumbuh di kawasan yang bertanah lembab, kaya dengan humus dan organik sama ada menjadi tanaman atau tumbuh liar di kampung-kampung. Cara makannya ialah dengan mengambil pucuk muda dan dicelur untuk dibuat makan bersama dengan pencecah seperti budu, cencaluk, sambal belacan dan lain-lain. Rasanya lemak-lemak pahit dan pedas.

Renek saiz sederhana tumbuh setinggi 45-60 cm. Batang separa berkayu, banyak cabang, batang muda berwarna hijau dan bertukar hijau keperangan setelah matang. Daun tunggal, sederhana besar tepi daun lekuk-lekuk dalam sehingga kelihatan seperti daun majemuk, tangkai daun pendek, pucuk muda berwarna hijau muda dan bertukar hijau tua setelah tua. Bunga majemuk, kecil, warna kuning muda, jambak bunga keluar dari hujung daun. Buah kecil, bulat, berwarna hijau ketika muda dan bertukar ke warna perang setelah masak. Di dalam buah terdapat biji-biji beih kecil.

Mengandungi air, karbohidrat, mineral, serat, vitamin, ceneole, adenine, choline, vitamin, tanin, 1-quebrachitol, fernenol, beta-caryophyllene, minyak pahit artemesin dan minyak terbang.
 

Tanaman Baru Cina atau Ngai berkhasiat melancarkan perjalanan darah, penyakit keputihan, muntah darah, migrain dan mulut berbau. Ia juga boleh dimakan bagi menghilangkan rasa sejuk dan untuk awet muda. Ibu-ibu mengandung suka makan bagi mencegah keguguran kandungan dan memudahkan proses melahirkan anak.

Sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Baru_Cina

Anda ingin membeli kapsul Baru Cina atau Ngai ? Klik di sini